Raimo Hormalainen (1948-2022)

Seuramme pitkäaikainen puheenjohtaja Raimo Hormalainen menehtyi vaikeaan sairauteen 73-vuotiaanaa 4. tammikuuta. Rami oli syntynyt Pietarsaaressa 5.9.1948.

Rami harrasti monipuolisesti urheilua kasvattajaseurassaan IF Drottissa. Yleisurheilusta tuli hänen päälajinsa varsin varhain. Rami menestyi poikasarjoissa hyppylajeissa ja lahjakkaana hän kokeili myös moniotteluita. Ramin urheilu-ura jäi vammojen vuoksi varsin lyhyeksi. Hänen paras saavutuksensa oli P17-sarjan kuusiottelun SM-hopea vuodelta 1965 Toisenkin SM-hopeamitalinsa Rami saavutti vuonna 1965 olleessaan IF Drottin joukkueessa 1000 metrin viestissä.

Rami oli hyvä kilpailija. SUL:n mestaruuskilpailuissa Alavudella heinäkuussa 1965 hän ponnisti kolmiloikkakisan yivoimaiseen voittoon viimeisellä hypyllään tuloksella 14,32 m. Niukasti mitaleilta pudonneet kilpakumppanit Hannu Rautala ja Martti Kelo ovat muistelleet tuota kilpailua meille usein.

Parhaat tuloksensa Hormalainen teki 18-vuotiaana: korkeus 190 cm, kolmiloikka 14,46 cm ja kymmenottelu miesten välineillä 6135 pistettä.

Urheilu antoi, mutta myös vei. Korkeushypyssä sattunut loukkaantuminen esti Ramin suunnitellun matkan Brigham Youngin yliopistoon Yhdysvaltoihin.

Raimo Hormalainen valmistui liikunnanohjaajaksi Pajulahden Urheiluopistosta. Ennen Pajulahtea hän oli suorittanut varusmiespalveluksensa Santahaminassa Urheilukoulussa. Ensimmäinen työpaikka löytyi Kokkolan yhteiskoulusta, jossa Rami toimi voimistelunopettajana. Sieltä hän siirtyi 1970-luvun alussa Suomussalmen kunnan liikuntasihteeriksi. Urheiluseurakin vaihtui samalla Suomussalmen Rastiksi. Ramin ja Marja-Liisan lapset Minna ja Mika ovat molemmat syntyneet Suomussalmella.

Nurmijärven Hiihtoseuran puuhamies Sakari Laine houkutteli Hormalaisen vuonna 1974 perustetun hiihtoseuran toiminnanjohtajaksi. Perhe muuttikin Nurmijärvelle syksyllä 1976 ensin Klaukkalaan ja sieltä varsin pian Rajamäkeen. Ramin toimi NHS:n toiminnanjohtajana kestii vain vuoden, sillä silloisesta Posti-Telestä löytyi hänelle mieluisa tehtävä. Uuden toimen ohella hän jatkoi nurmijärveläisen hiihtäjän Raimo Jaakkolan valmentamista.
Postista tulikin Hormalaisen kotipesä ja samasta yhtiöstä hän jäi markkinointipäällikkönä eläkkeellä.

Me seuraihmiset muistamme kuitenkin Ramin parhaiten yleisurheilukentiltä Nurmijärven Kenttäurheilijoiden (1990-1991, 1997-2001) ja sen seuraajan Nurmijärven Yleisurheilun puheenjohtajana (2002-2005). Kohteliaan, yhteistyökykyisen ja aina optimistisen puheenjohtajan yksi tähtihetki koitti 30.10.2001. Tällöin nurmijärveläiset yleisurheilijat yhdistyivät kaikki saman katon alle. Klaukkalan Kirin yleisurheilujaosto SM-tason urheilijoineen liittyi Ramin vetämään seuraan, jonka nimi vaihtui Nurmijärven Yleisurheiluksi (NYU). Tie yhä parempaan menestykseen oli avoin ja NYU on todellakin menestynyt.
Puheenjohtajuuden ohella Rami oli seuran kultainen ääni. Hän kuulutti lähes kaikki seuramme kilpailut mukaan lukien SM19-kilpailut 1996 ja 1990-luvun kuuluisat Eliittikisat. Hippo-kisoissa Ramin ääntä kuultiin alusta alkaen aina vuoteen 2019. Tuhannet lapset kuulivat hänen isällisiä ohjeitaan kilpailujen aikana. ”Pekka, radalla kolme, yritäthän pysyä omalla radallasi.” Myös lasten vanhempia Rami muistutti usein: ”Hyvät äidit ja isät, muistakaa, että ette ole ajanottajien edessä.”

Ennen pitkää myös Suomen Urheiluliitto huomasi kielitaitoisen ja sujuvasanaisen Hormalaisen kuuluttajakyvyt. Rami myönnettiin kansainvälinen kuuluttajakortti vuonna 1994. Hän toimi vuosituhannen vaihteen molemmin puolin SUL:n pääkuuluttajana Suomi-Ruotsi -maaotteluissa niin Helsingissä kuin Ruotsin puolella Göteborgissa ja Tukholmassa, lukuisissa Kalevan kisoissa, nuorten SM-kisoissa ja monissa muissa pienemmissä urheilutapahtumissa. Uran kohokohta oli, kun hän kuulutti yleisurheilun MM-kisoissa Helsingissä vuonna 2005. Erityisesti moniottelut Rami kuulutti täydellisesti. Ottelijoiden tulokset, pistekehitys ja erot kilpailijoihin tulivat kuin apteekin hyllyltä.

Pääkuuluttajana Hormalainen vastasi myös kuuluttajakoulutuksesta ja hänen kouluttamiaan kuuluttajia kuulemme kentillä ympäri Suomen.
SUL muisti kuuluttajaansa kultaisella ansiomerkillä vuonna 2005 ja standaarilla Ramin 60-vuotispäivänä vuonna 2008. Hopeisen ansiomerkin hän oli saanut jo vuonna 1998.

Nurmijärven yleisurheilu ottaa osaa perheen suruun.
Rami on poissa mutta hänen muistonsa elää.

Ilkka Hemmilä, Raimo Laine
Ramin ystävät yli 40 vuoden ajalta.